Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فروردين 1394، چند ماه قبل از آنکه بازي «This War of Mine» رسماً منتشر شود، توسعه دهندگان استوديو 11 Bit مشغول بررسي پتانسيل هاي موجود براي جمع بندي داستان شهرونداني بودند که براي بقا در شهري جنگ زده تلاش مي کردند.
«ووشچ ستلاک» يکي از نويسنده ها پيشنهاد داد يکي از کشورهاي همسايه در جنگ دخالت کرده و نيروهايش را براي کنترل مناطق تضعيف شده ي آن ملت ارسال مي نمايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يک ماه بعد در دنياي واقعي پرچمداران ارتش روسيه (که به مردان کوچک سبزپوش مشهور هستند) به منطقه شرقي کشور اوکراين دخول کردند. ستلاک در اين رابطه مي گويد: «باورنکردني بود؛ ما چيزي را در ذهنمان پرورش مي داديم که واقعاً اتفاق افتاد».
بلافاصله بعد از اين رخداد اهالي استوديو 11 Bit عليه آن پايان مد نظر راي دادند؛ چرا که به گفته خود ستلاک نمي خواستند تصور شود بازي جديدشان بر اساس يک جنگ خاص بنا شده است.

بنابراين بازي ديس وار آو ماين (که نامزد جايزه بهترين طراحي سال 2016 نيز شد) از شهري خيالي به نام «پوگورن، گرازناويا» استفاده کرد تا حکايتي از حال و هواي زندگي شهروندان عادي در يک جنگ مدرن را روايت کند.
اين بازي يک ماجراي جنگي بدون تيراندازي است؛ جايي که بقا زير آتش گلوله به عنوان فاکتور اصلي شمرده مي شود و بيشتر به وضعيت نابسامان مردم عادي و حکاياتي که از اين سو و آن سو در مورد پناهجويان و مهاجران مي شنويم ارتباط دارد.
«ماسيج سولکي» يکي از طراحان ديس وار آو ماين و رهبر ارشد توسعه بسته افزايشي مرتبط با کودکان جنگِ بازي مي گويد: «ما نمي خواستيم فضاي بازي مان را محصور به يک شهر خاص و يک سال خاص کنيم. در نتيجه تلاش کرديم نمايي کلي و آشنا طراحي نماييم؛ کوچه هاي کوچک و بزرگ، بازارچه هاي پيچ در پيچ، بلوک هاي ساختماني آجري. برخي از سازه ها به گونه اي اضافه شدند که شمايلي مشابه با مناطق شرقي اروپا را تداعي نمايند».
پوگورن بيشتر بر اساس جنگ ها و درگيري هاي رخ داده در مناطق نزديک به کشور مادرِ استوديو 11 Bit يعني «لهستان» ساخته شده است. محاصره سارايوو (بوسني و هرزگووين، 1992 تا 1995)، نبرد گرازني (چچني، 1999)، قيام ورشو (لهستان، 1944)، و محاصره لنينگراد (روسيه، 1941 تا 1944).

اما با اين حال به سادگي مي توان ارتباطاتي ميان بازي و درگيري هاي منطقه اي جاري در جهان فعلي را نيز مشاهده کرد. درست مانند جنگ حلب که همان سال عرضه ديس وار آو ماين شروع شد و شهر با معضلاتي مانند نبود آب نوشيدني جاري و رواج بيماري هاي واگيردار همراه بود و از طرفي با دريافت حمايت ارگان هاي بين المللي نيز مخالفت مي کرد.
يکي از ارکان مشابه و واضح فضاي اين بازي، حال و هواي شهري است. «پاول ميخوفسکي» يکي ديگر از نويسندگان ديس وار آو ماين مي گويد »جنگ هاي مدرن اين چنين هستند؛ ديگر شهروندان به جنگل ها پناه نمي برند، چراکه معناي زندگي خود را حفظ خاک منطقه خود مي دانند».
ستلاک در همين رابطه تشريح مي کند: «ما مي خواستيم نشان دهيم چگونه مناطق معمولي و شهري در زمان جنگ تغيير مي کنند. مناطق شناخته شده و ايمن به تله هاي هولناکي از مرگ تبديل مي شوند؛ همانطور که يکي از خيابان هاي کوچک سارايوو در آن دوران به دالان اسنايپر شهرت پيدا کرد».
چند منطقه مانند بازار بزرگ و پوشش داده نشده ممکن است وضعيت هاي مختلف و متنوعي را تجربه کنند. «در يک صحنه به نظر يک بازار معمولي و زنده است، اما در سکانسي ديگر همچون منطقه اي خالي از سکنه به نظر مي رسد، چرا که زير آتش گلوله اسنايپرها قرار گرفته است. يک کليسا مي تواند محلي ايمن براي پناهندگان باشد، اما ممکن است روزي توسط راهزنان نيز قُرُق شود».

غذا در ديس وار آو ماين به سختي پيدا مي شود و اگر گروه کوچک شهرونديِ شما نتواند به اندازه کافي از ساختمان هاي رها شده آذوقه جمع آوري کند، احتمالاً مي بايست دست به دزدي بزند، با همسايه ها داد و ستد نمايد، يا حتي موقتاً از موش ها تغذيه کند.
هر شب مي توانيد يکي از بازماندگان را براي جستجو و کنکاش در مناطق مختلفي بفرستيد که شرايط متنوعي در زمينه امنيت و دسترسي دارند؛ از بلوک هاي سازه مخروبه گرفته تا يک سوپرمارکت سالم و يا يک بيمارستان نصفه و نيمه.
در حين توسعه بازي، استوديو 11 Bit بازخوردي از سوي مردي به نام «اِمير سريموويچ» دريافت کرد که محاصره سارايوو را در زمان خردسالي تجربه کرده بود و حتي بازي مستقل خودش را در اين زمينه ساخته بود. در سوي مقابل يکي ديگر از بازماندگان جنگ از ديدگاه بدبينانه به انسان ها در ديس وار آو ماين را به انتقاد گرفته بود.
ستلاک در اين رابطه اشاره مي کند که در دوران محاصره سارايوو همچنان دولتي مستحکم بر منطقه حکم فرمايي مي کرد، در نتيجه جامعه به تباهي و فساد کشيده نشد؛ منتقدان بازي هم تصور مي کنند ديس وار آو ماين در واقع نسخه اي تشديد شده از ماجراي سارايووو است، در حالي که تحقيقات 11 Bit از شرايط خيلي بدتر و ناگوارتري از تجربيات آنها، مانند «آدم خواري» در دوره محاصره لنينگراد نيز حکايت مي کنند.

ستلاک مدعي است «پروژه ما با حجم گسترده اي از مطالعه و تحقيق همراه بوده است. گاهي اوقات من از تيم مي خواستم که براي مدت کوتاهي دست از کار بکشند، چون همگي نزديک بود دچار افسردگي شويم. مهم نبود من چه فکري مي کردم، اما ضمن يافتن نمونه هايي از رنج هاي دردناک وارد آمده در مناطق جنگي، واقعاً نمي توانستيم برخي از آنها را وارد يک بازي ويديويي کنيم».
با وجود اصرار توسعه دهندگان بر دور ماندن خط داستاني از سياست («ما بازي ساز هستيم، نه سياست مدار؛ اميدوارم اين مسئله هميشه به همين منوال باقي بماند»)، ميخوفسکي ديس وار آو ماين را به عنوان «پيامي ضد جنگ» تعريف مي کند، هرچند که مطمئن نيست اين توصيف از تاريخ کشورش ناشي گرديده باشد.
»از طرفي مي دانيم که ما در واقع نوه ها و نتيجه هاي بازماندگان آن جنگ ها هستيم. از سوي ديگر ما اهالي حساسي هستيم و اميدواريم مردم احساساتي ديگري نيز در دنيا وجود داشته باشند».
توسعه دهندگان اين بازي مي خواهند ديس وار آو ماين در دنيا تاثيرگذار باشد و مباحث جدي و بزرگي را روي ميز بياورد. ميخوفسکي مي گويد «بازي هاي ويديويي اين روزها رشد کرده اند»، مانند بازي «Papers Please» که دنياي يک افسر مهاجر را در کشور کمونيست و خيالي آرستوژکا تداعي مي کند.
سولکي معتقد است «بازي هاي ويديويي يک برتري واضح نسبت به فيلم هاي سينمايي و کتاب ها دارند. چرا که بازي ها ديدگاه مورد نظر راوي را از ديد خود آن مردم نمايش مي دهند». او معتقد است اين بازي نگاهي از وضعيت فعلي پناهجويان دنيا را تداعي مي کند، هرچند که از داستان هاي قرن گذشته سخن مي گويد.

ديس وار آو ماين از کمپ ها و مصائب پناهندگان نيز داستان هايي روايت مي کند، اما سولکي تصور مي کند «ماجراهاي پناهجويان در دهه 90 ميلادي يا قبل تر کمي متفاوت تر از وضعيت بازماندگان جنگ هاي فعلي هستند».
همانطور که گستره پرسش ها و چگونگي شناخت دنياي پيرامون يک «غير مبارز» در درگيري هاي امروزي بي پايان به نظر مي رسد، ستلاک بر اين باور است که بازيِ آنها به دنياي مدرن نيز مرتبط است.
«مردمي که در مناطق جنگي گرفتار شده اند، مبرا از زمان و مکان رنج مي کشند؛ و در تمام جوامع غير قابل اتکا و متزلزلي که هر لحظه ممکن است با فروپاشي و مرگ روبرو شوند، مردمي وجود دارند که سرنوشتشان به حجم اختلافات و نرخ بي رحمي مردان مسلح وابسته است».
«به نظر من مهم ترين درسي که از تحقيقات و توسعه بازي ديس وار آو ماين دريافتيم، تاييد دانش و روايات جنگي است که در تاريخ هر خانواده ي لهستاني ريشه دوانده است: جنگ بيش از همه روي دوش هاي افرادي قرار خواهد داشت که کمتر از سايرين روي نتيجه نهايي آن اثر مي گذارند».
در بخش کنسول و بازي ديجياتو بخوانيد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۹۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

50 گل برتر دنیای فوتبال در ماه آپریل 2024 / فیلم

در این ویدیو مروری داریم بر گل های برتر ماه گذشته میلادی که در آن ویدیو گل های بازیکنان سرشناسی همچون لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، هری کین و لروی سانه مشاهده می شود.

دانلود (65.3MB)

دیگر خبرها

  • پل اسکولز: تونی کروس باهوش‌ترین هافبک دنیای فوتبال است
  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول
  • سفر به دنیای خیالی ون گوگ در قلب آمستردام! (عکس)
  • پرواز در دنیای مد با جت شخصی شنل! (عکس)
  • (ویدئو) نبرد شهپاد اوکراینی با هلیکوپتر تهاجمی روس
  • نبرد لیست‌ها در تهران
  • 50 گل برتر دنیای فوتبال در ماه آپریل 2024 / فیلم
  • برنامه و پیش‌بینی: نبرد سقوط لیگ با حضور چهار تیم
  • استقلال – ذوب‌آهن؛ نبرد صدرنشینان در آزادی!
  • ببینید | ویدیویی از بمباران چاسیو یار توسط نیروی هوایی روسیه